معرفی انواع آسانسور و کاربرد آنها

از طرفی اسانسور های کارگاهی به دلیل بالا بودن تعداد دفعات استفاده و همچنین وزن زیادی که در هر انتقال جابجا می کنند، لازم است از ایمنی کافی برخوردار باشند. در آسانسور شیشه ای پانورامیک که یکی از پرهزینه ترین انواع اسانسور است، ضخامت شیشه لمینت مورد استفاده و تعداد لایه های آن، قدرت موتور و نوع سیستم محرک ، تاثیر مستقیمی بر قیمت نصب و اجرای آن دارد. جنس شیشه های به کار رفته در لته های درب های طبقات نیز از نوع لمینت سکوریت ضد ریزش و پاشش بوده و استحکام آن مشابه شیشه ها و دیواره های به کار رفته در قسمت های دیگر کابین به اندازه عدم تغییر حالت در برابر ۳۰۰ نیوتن بر ۵ سانتیمتر مربع از سطح آن می باشد. سیستم ایمنی آسانسور مغناطیسی به دلیل برخورداری از سیستم ضد برخورد و سیستم پیچیده کنترلی از ضریب ایمنی بسیار بالایی برخوردارند. در اصل هرچه تعمیرکار آسانسور از تجربه و دانش بالاتری برخوردار باشد، تعمیر و نصب آسانسور با اطمینان و ایمنی بیشتری انجام می شود.

قطعات اسانسور

از طرفی با ورود دانش نصب و تعمیرات آسانسور شرکت هایی به انجام این امور مشغول شدند. نصب این سوئیچ ها از بروز حوادثی مانند سقوط کابین جلوگیری می کند. لذا در این نوع از اسانسور ها از محدودکننده ها که قطعاتی مکانیکی جهت توقف حرکت اسانسور و جلوگیری از سقوط کابین هستند، استفاده می شود. الزامات و آیین نامه نصب آسانسور در هر یک از این گزینه ها متفاوت است. البته آسانسور کارگاهی ، ممکن است به هر دلیلی مانند عمل نکردن سوئیچ های ایمنی ، متوقف نشده و پس از خارج شدن از حفاظ ، سقوط کند.

انواع اسانسور

شاید این سوال بوجود آیو که هزینه تعمیر آسانسور با کیست، یا اینکه هزینه تعمیرات آسانسور در آپارتمان چگونه باید حساب شود یا اینکه هزینه تعمیر آسانسور مستاجر را باید چه کسی بر عهده بگیر خود مستاجر یا مالک خانه، طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و صاحب ملک باید تمام وسایل را بدون هیچ عیب ایرادی به مستاجر تحویل دهید و مستاجر موظف است آن را سالک نگه دارد در صورتی که تاسیسات دچار مشکل شد در طول مدت اجاره بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات ، مالک یا مستاجر موظف به پرداخت آن هستند.

متناوباً ، خرید دستگاه های دنده ای را در نظر بگیرید که از موتورهای فلنج دار استفاده می کنند و در صورت جدا شدن دستگاه نیازی به تراز نیستند و در صورت نیاز به تعمیر اسانسور هزینه کمتری خواهند داشت. نیاز به یک سرویس کار ماهر داشتید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید . زمانی که احساس کردید که فضای داخل کابین آسانسور بیش از اندازه گرم شده، احتمالا سیستم خنککننده از کار افتاده یا اینکه موتور آسانسور نیمسوز شده است.

شرکت بازرگانی سیب سرخ تجارت در زمینه انجام کلیه امور بازرگانی مربوط به واردات قطعات آسانسور شامل موتور گیرلس آسانسور، سیم بوکسل و درب آسانسور، شاسی و کابین بالابر، انکودر موتور، سنسور اورلود و غیره از کشورهای اروپایی با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان فعال می باشد. برای ساخت و بتون ریزی سقف آسانسور باید مراحلی از جمله تهیه کلاف اصلی سقف چاه آسانسور، تعیین کردن محل عبور سیم بکسل های اصلی بین موتور و کابین و قاب وزنه، تعیین محل عبور سیم بکسل مربوط به گاورنر آسانسور، تعیین کردن محل عبور کابل ها و سیم های مربوط به سیستم الکتریکی آسانسور، تهیه کردن قالب مناسب، آرماتور بندی دقیق و طبق استاندارد در داخل کلاف سقف چاه آسانسور و کفراژ بندی دقیق سقف چاه آسانسور، را انجام داد. یکی از قطعات مهم آسانسور ، گاورنر آن است.

در صورت استفاده از شيشه جام با ضخامت حداقل ده ميليمتر بايستي سطوح ان طرف شيشه كه در دسترس مسافر نباشد بوسيله لايه پلاستيكي چسب دار مخصوص پوشش داده شود. در صورتيكه قسمت های شفاف كابين شيشه ای باشد پاراشوت آن بايستي از نوع تدريجي (PROGRESSIVE TYPE) و در صورتيكه قسمت های شفاف از طلق باشد و سرعت آسانسور نيز بيشتر از يك متر بر ثانيه نباشد تا آخر پايان سال 77 نصب شده باشند، ميتواند از نوع پاراشوت لحظه ای استفاده نمود. یکی از شیک ترین انواع آسانسورها، آسانسورهای پاناروما یا همان شیشه ای هستند که علاوه بر اینکه برای جابجایی افراد و اشیا از آن استفاده می شود، بلکه امروزه یکی از پوئن های مثبت برای دکوراسیون داخلی ساختمان ها به شمار می آیند. چراکه جدا کردن اسانسور های تخت بر از اسانسور های دیگر که برای جابجایی عیادت کنندگان و کارمندان مورد استفاده قرار می گیرد، از احتمال انتقال بیماری های واگیردار به بیماران و یا بالعکس جلوگیری به عمل می آورد.

تعمیر، سرویس و نصب اصولی آسانسور امری مهم است و افراد باید دوره های حرفه ای دیده باشند تا بتوانند این کار را با موفقیت پشت سر بگذارند .تعمیرات غیر اصولی آسانسور میتواند علاوه بر خراب کردن قطعه معیوب، به قطعات دیگر آسیب برساند و همچنین باعث مختل شدن فعالیت آسانسور شستی متالیفت شود . چراکه بدون وجود کابین، جابه جایی غیر ممکن خواهد بود. آسانسورهای فروشگاهی از جمله انواع آسانسور است که برای حمل بار و کالا طراحی شده اند، نه جابه جایی افراد. ترمز آسانسورهای مغناطیسی با ایجاد کمترین تکان و لرزش با استفاده از سیستم نرم افزاری بسیار پیشرفته ای که احتمال خطای آن تقریبا صفر است، کنترل می شود. در اغلب ساختمان های قدیمی که ممکن است مجهز به فضای لازم برای احداث موتورخانه یا ایجاد چاله ی آسانسور نباشند از آسانسور هیدرولیک خانگی یا هوم لیفت استفاده می شود. طراح اسانسور بیمارستان لازم است از نحوه مرتبط شدن بخش های مختلف بیمارستان ، تعداد کارمندان و کارکنان هر سیکل کاری در شبانه روز و میانگین تعداد عیادت کنندگان آگاهی داشته باشد و بر این اساس ظرفیت اسانسور را تعیین نماید.

تعمیر اسانسور

گاهی با استفاده های نادرست از آسانسور و بی دقتی در نصب تابلو فرمان مشکلاتی برای خود تابلو فرمان پیش می آید. همچنین آدرس شرکت کنترل آسانبر رویان جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین آدرس شرکت نگین بالإبر پارس جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … همچنین آدرس شرکت مهندسین پویا صنعت باسمه جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …

به دلیل وجود ریل های ضد سقوط در ساخت آسانسورهای فروشگاهی، امکان سقوط افراد به صفر می رسد و این نوع از آسانسوهای ایمنی بسیار بالایی دارند. در واقع گاورنر نوعی ترمز مکانیکی الکتریکی است که برای توقف کابین در مواقع سقوط یا در زمانیکه کابین با سرعت بیش از حد مجاز رو به پایین حرکت کند، جلوی سقوط کابین را میگیرد. از انواع آسانسور های حمل بار در حین فرآیند ساخت و ساز و یا به صورت مداوم ، استفاده می شود. انواع آسانسورهای خودرو بر شامل آسانسورهای کششی و هیدرولیکی هستند که از نوع هیدرولیکی در ساختمان های تا 3 طبقه استفاده می شود و ظرفیت حمل بار آسانسورهای هیدرولیکی خودرو بر از 2 الی 20 تن است.

در این مرحله جای عبور کابل کابین وزنه و گاورنر باید خالی گذاشته شود که جمعا چهار سوراخ میشود. مرحله اول: تهیه نقشه، تعیین جا نمایی، ابعاد کابین و میزان ظرفیت: در این مرحله برای اولین کار باید نقشه طبقات و ساختمان از جمله پارکینگ، زیر زمین، همکف و طبقات در محل نصب آسانسور و نقشه مقاطع از چاهک آسانسور و نقشه پشت بام تهیه شود. درب های بازرسی و اضطراری باید بنحوی کار گذاشته شوند که جهت باز شدن آنها به سمت داخل چاه نباشد.

عوامل بسیاری موجب تنوع اسانسور ها می گردد. اسانسور کششی بر حسب نوع موتور ، به دو نوع اسانسور کششی با موتور گیرلس و گیربکس دار تقسیم می شود، که در ادامه کاربرد و عوامل موثر بر قیمت هریک تشریح می گردد. به طوری که انواع اسانسور بر حسب نوع موتور ، انواع آسانسور بر حسب نوع کابین ، انواع اسانسور بر حسب نوع کاربری و انواع آسانسور بر حسب نوع سیستم محرک در بازار موجود می باشند. به طوری که عدم نصب و اجرای آن در ساختمان های چند طبقه، به دلیل سختی رفت و آمد، می تواند از ارزش ساختمان بکاهد. به طوری که پیمان کاران با نصب و استفاده از این نوع از اسانسور ، می توانند بهره وری و ایمنی کارگاه را از طریق تسریع روند رفت و آمد کارگران و حمل مصالح و تجهیزات، ارتقاء بخشند. اولین آسانسور خورشیدی توسط یک شرکت یونانی طراحی شد و در سال 2011 میلادی در نمایشگاه بین المللی تسالونیکی ارائه شد، این آسانسور با هدف استفاده در اماکن کوچک مانند منازل مسکونی طراحی شده بود.

آسانسور شیشه ای پانورامیک یا پانوراما برخلاف ظاهر آن امنیت بالایی را برای استفاده کنندگان فراهم می کند. زمانی که ماشین وارد کابین می شود، به خصوص در طبقات بالاتر به دلیل تراکم روغن موجود در شلنگ هیدرولیک و جک باعث ایجاد اختلاف تراز بین کابین و طبقه می شود که این مورد در صورتی که بیش از حد طبیعی باشد تابلو فرمان دستور لول کردن مجدد را به کابین می دهد و همترازی کابین و طبقه به صورت اتوماتیک صورت می گیرد. اما بسیاری از سازنده ها برای خانه های دوبلکس نیز از آسانسورهای پاناروما استفاده می کنند که زیبایی این منازل را دو چندان می کند. ابعاد کابین آسانسورهای خودروبر معمولاً حدود ۲.۵ تا ۳ متر در ۴.۵ تا ۶ متر بوده و دارای ظرفیتی بین ۲.۵ تا ۷ تن میباشند. آسانسورهای خودروبر همچنین در انواع درب های اتوماتیک، لولایی و گیوتینی در ابعاد مختلف قابل طراحی هستند.

استفاده از آسانسورهای خورشیدی در اماکنی که میزان تردد بسیار بالا است باعث کاهش مصرف انرژی و طبیعتا کاهش هزینه برق خواهد بود. آسانسورهای خورشیدی جزء انواع آسانسور است که منبع انرژی آن خورشید است. ایمنی و امنیت حرف اول را در آسانسورهای مغناطیسی می زنند؛ زیرا در این گونه از آسانسورها سیستمی وجود دارد که ضد برخورد و کنترلی است. در واقع مکانیزم اسانسور های شیشه ای پانورامیک مشابه اسانسور های معمولی است، اما طراحی ویژه کابین این اسانسور ها، چشم انداز مناسبی را برای استفاده کنندگان فراهم می سازد که واژه پانورامیک نیز به این ویژگی اشاره دارد. این تجهیزات و قطعات باید کاملا به صورت مطمئن و کارا با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا بتوانند به خوبی و با ایمنی بالا مسافران را در ساختمان جابجا کنند. در طراحی آسانسور پاناروما یک یا چند طرف کابین تماما شیشه است و مسافران می توانند کاملا نمای بیرونی ساختمان را ببینند.

همچنین نصب آسانسور خلاء نیاز به 1 الی 3 روز زمان دارد. فراموش نکنید که برنامهریزی و اجرا از زمان طراحی و ساخت تا بهره برداری از آسانسور پس از نصب، یک فرآیند طولانی و زمان بر میتواند باشد. امروزه استفاده از انواع آسانسور به دلیل ساخت آپارتمان ها و مجتمع های مرتفع، در طی فرآیند ساخت و بهره برداری با استقبال زیادی همراه شده است، از طرفی با توجه به تنوع آسانسور ها، آشنایی با انواع آن ها می تواند در انتخاب اسانسور مناسب، مفید باشد.

در گام اول از نصب آسانسور خورشیدی نیاز است که نصب ریل و شاسی ها، نصب ضربه گیرها، سیم کشی آسانسور، آهن کشی چاهک آسانسور، نصب قفل های در آسانسور، نصب درب کابین و نصب شاسی داخل کابین انجام شود. در این نوع از آسانسورها به دلیل عمق زیاد که تقریبا بین 5 الی 6 متر است جهت حفظ تعادل کابین از دو جفت ریل استفاده می شود که این ریل ها نقش هدایت گر را دشته و بار وارده کاملا روی جک می افتد. دلیل این خرابی مربوط به استفاده تحت بار زیاد و همچنين اتمام عمر سیم بکسل است که در این صورت سیستم ایمی پاراشوت آسانسور وارد عمل شده و کابین را نگه میدارد.