آموزش فارکس ؛ آنچه که پیش از ورود به فارکس باید بدانیم

حال فرض کنید بعنوان یک معامله گر فارکس بر روی جفت ارز یورو/دلار خرید انجام داده اید. زمانی که اطلاعات و مدارک شما توسط بروکر تائید شد (معمولا در چندین ساعت یا حداکثر یک روز کاری)، می توانید با سپرده گذاری در حساب(واریز و برداشت Forex) شروع به معامله کنید. واریز و برداشت، ترس از بلوکه شدن پول و حساب عمدتا به دلیل نداشتن دانش کافی و اطلاعات غلط بین مردم عادی به وجود می آید. متاتریدر محصول یک شرکت نرم افزاری روسی به نام متاکوتس (MetaQuotes) است. میزان اسپرد در حساب ای سی ان متاتریدر 5 هم از 0.2 پیپ است.

فارکس بازار ارز – همچنین به عنوان بازار فارکس یا FX شناخته می شود – با گردش مالی 5.1 تریلیون دلار در روز، پرمعامله ترین بازار جهان است. یکی جذابترین شرایط تجاری در بروکر آرون گروپس ارائه بیش از 400 نماد فارکسی و همچنین برای اولینبار در سطح جهان نمادهای تومانی ارائه شده است که مشتریان میتوانند به معامله تمامی این نمادها با کمترین کمیسیون و اسپرد بپردازند. پلتفرم معاملاتی یک نرم افزار است که امکان رصد بازار، تحلیل و معامله را به معامله گر فارکس می دهد.

این بروکرها دقیقا همانند یک صرافی عمل می کنند. بروکرهای فارکس یک بانک یا یک صرافی نیستند. پس اگر در دو پلتفرم معاملاتی مختلف یا دو بروکر مختلف، قیمتها و اسپردهای متفاوتی برای یک جفت ارز مشاهده کردید، تعجب نکنید. همچنین میتوانید با پشتیبانی آنلاین وبسایت ایران بروکر در این زمینه تماس بگیرید. در این صرافی به محض ثبتنام، شما میتوانید از حساب خود برداشت کنید و یا در آن سپردهگذاری کنید و تنها محدودیت تراکنش تا سقف ۲ بیت کوین در روز وجود دارد.

یعنی شما می توانید در نزول قیمت ها نیز همانند صعود قیمت ها منتفع شوید که درباره آنها در ادامه صحبت خواهیم کرد. آیا بروکر هشدارهای لازم درباره ریسک معاملات را به شما میدهد؟ کاربران ایرانی همیشه از این موضوع ناراحت بودهاند که چرا دسترسی لازم به سایت تریدینگ ویو را ندارند و نمیتوانند به شکل مستقیم در این صفحه کار کنند. حال لازم است که کمی بیشتر وارد جزئیات شویم. در سال های اولیه پیدایش فارکس فقط دولت ها، بانک ها و کمپانی های بزرگ می توانستند به تبادل ارز بپردازند اما با گسترش اینترنت در دهه ۹۰ میلادی، برای این که سرمایه گذاران خرده پا هم بتوانند به بازار بزرگ فارکس وارد شوند، بروکر یا کارگزاری به وجود آمد.

مشتریان می توانند ریسک خود را پوشش دهند.

اما عملکرد واقعی آنها خلاف ادعاهایشان است. بر خلاف بروکرهای با میز معاملاتی، بروکرهای بدون میز معاملاتی، طرف دیگر مشتریان خود قرار نمی گیرند. مشتریان می توانند ریسک خود را پوشش دهند. لوریج به شما این امکان را می دهد که با یک سرمایه اندک وارد یک معامله بسیار بزرگ شوید. در بازار فارکس شما می توانید از اهرم یا لوریج (Leverage) در معاملات خود استفاده کنید. در یک دسته بندی کلی می توان بازارهای مالی را به بازارهای واقعی و بازارهای سی اف دی CFD (Contract For Difference) تقسیم کرد. در اواسط 1990 اینترنت ظهور کرد و امکان تبادل ارزها بصورت 24 ساعته و بدون محدودیت مکانی مهیا شد.

یکی از سیاست های این بروکرها برای جذب مشتری بیشتر ایجاد دفتر نمایندگی در کشورهای مختلف در سراسر دنیا می باشد. از آنجا که بانکها و موسسات مالی بزرگ در نقاط مختلف دنیا دارای شعبه هستند، بازار پول بصورت 24 ساعته در حال فعالیت است. در حساب های استاندارد متاتریدر 4 ممکن است این مقدار حتی کمتر باشد. پلتفرم های مورد استفاده در این بروکر متاتریدر 4 و متاتریدر 5 می باشد. در حالیکه بروکرهای ECN در یک شبکه مخصوص به تعداد بسیاری از فراهم کنندگان نقد شوندگی متصل است. البته با توجه به هزینه خرید تخم گیاه نیاز به هزینه ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی خواهید داشت. همچنین ما برای کسب سود به نوسان قیمت نیاز داریم.

بنابراین جهت آشنایی کامل با اوردرهای بازار فارکس به شما پیشنهاد می کنیم مقاله “انواع سفارشات در بازار فارکس” را مطالعه کنید. همچنین برای بررسی تفاوت های متاتریدر 4 و 5 می توانید مقاله “مقایسه متاتریدر 4 و متاتریدر 5” را مطالعه کنید. جهت آشنایی با نحوه نصب و استفاده از متاتریدر 4 می توانید به پست “آموزش مقدماتی متاتریدر 4” رجوع کنید. شما می توانید از حرکت های جهت دار در بازار ارز بهره ببرید و بازدهی قابل توجهی را در این نوع معامله کسب کنید.

آموزش فارکس: کارگزار یا بروکر فارکس چیست؟ در واقع شرکت هایی تحت عنوان کارگزار یا بروکر فارکس، واسطی شده اند تا اطلاعات قیمت بصورت لحظه ای انتشار یابد. در این نرم افزارها نرخ لحظه ای و قیمت جاری سهام ها و دیگر داراییها نشان داده می شود. حساب معاملاتی فارکس چیزی شبیه به یک حساب بانکی است که در آن میتوانید ارزها را خریداری کرده و آنها را نگهداری کنید. بطور خلاصه، اگر معامله گر فارکس یک جفت ارز را خرید کرد یعنی ارز پایه (ارز اول) را خریداری کرده است.

بروکر فارسی ایرانی

بروکر A-Book اجرای سریعتر و حداقل اسلیپیج را دارد. چگونه می توانید بهترین بروکر فارکس در دنیا را پیدا نمود، تا وجوه و سرمایه خود را به آن ها بسپارید؟ در واقع پول، واحد سنجش ارزش آن کالاست. در بازار رقابتی پول، هر صراف سعی می کند این اختلاف قیمت را کمتر کند. علاوه بر این، در پلتفرم های معاملاتی، ارز اول را بعنوان ارز پایه و ارز دوم را بعنوان ارز قیمت گذاری در نظر می گیرند. بدین خاطر، بروکرهای با میز معاملاتی، محبوبیت چندانی ندارند. این دو دسته شامل بروکرهای با میز معاملاتی (DD) و بروکرهای بدون میز معاملاتی (NDD) می باشند. این بروکر سهام 3000 شرکت و 26 رمز ارز را در اختیار معامله گران قرار می دهد. برای مثال فرض کنید تعداد یک سهم از سهام شرکت BMW را در بازار بورس خریداری کرده اید. زمانی که قیمت آن سهم رشد کرد فرض می کنید سهام خود را فروخته اید و از این اختلاف قیمت سود می برید.

اما به دلایلی اعلام کرد که دیگر به کاربران ایرانی خدمات نخواهد داد و اسم ایران را از لیست کشورهای خود حذف نمود. به طور کلی بروکرهای فارکس را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. همچنین افرادی که در بازارهای معاملاتی فارکس موفق به کسب سود و موفقیت زیادی نشدهاند، میتوانند از این کتاب بهره ببرند. در این مثال دلار را مانند یک کالا با تومان قیمت گذاری کرده ایم. بنابراین شما به اندازه 10،000 یورو دریافت کرده اید و در ازای آن دلار پرداخته اید. حال فرض کنید همین سهم را در بازار سی اف دی خریداری کرده اید. بازیگران بزرگ بازار ارز مانند بانکهای بین المللی، برای جفت ارزهای اصلی مشخص کرده اند که کدام پول بعنوان ارز پایه و کدام پول بعنوان ارز قیمت گذاری باشد. برای مثال ممکن است یک بروکر، اطلاعات قیمتی خود را از سیتی بانک (CITI Bank) و بروکر دیگر از خبرگزاری های بزرگ مالی مانند بلومبرگ (Bloomberg) دریافت و در پلتفرم معاملاتی خود قرار دهد.

در بروکرهای STP شما تنها اسپرد می پردازید و کمسیونی از بابت معاملات پرداخت نمی کنید. بعضی کارگزاری ها برای واریز از شما سیستم هایی مثل: کارتهای اعتباری، پرداخت توسط ACH ،PAY PAL، واریزهای الکترونیکی، چکهای بانکی یا شخصی و غیره را درخواست می کنند. یک معامله گر از طریق پلتفرم معاملاتی به بروکر خود درخواست ایجاد یک معامله، بستن معامله و برداشت وجه را می دهد. با انجام معاملات زیاد و کسب سود از تعدادی معامله میتوانید کسب و کاری کوچک (البته در ابتدا) را آغاز کنید و سپس آن را توسعه دهید.

ما برای معامله کردن و کسب سود به دو بروکر فارکس برای ایرانیان چیز نیاز داریم. در یک معامله طبیعی دو چیز با هم معاوضه می شوند. بروکرهای فارکس نیز به عنوان واسط بین معامله گران و بازار ارز، سفارش های خرید و فروش را برای مشتریانشان انجام می دهند. سفارش گذاری در فارکس و انواع آن را در آموزش هایمان بیان کرده و کاملا آموزش داده ایم. این بدان معناست که یورو را دریافت کرده اید و دلار را به عنوان ارز قیمت گذاری پرداخت کرده اید. برای مثال می گوییم یک دلار برابر با 20 هزار تومان است. مقالات و ویدیو های آموزشی رایگان در سایت موجود است. در ادامه نوبت به احراز محل سکونت میرسد که باید یک فرم را برای این منظور تکمیل کنید. اما منظور از انعطاف مالی چیست؟

این روش شارژ حساب فارکس نسبت به روش های دیگر چندان قوی و کاربردی نیست اما اگر می خواهید به صورت ریالی حساب خود را شارژ کنید یک روش مناسب می باشد چرا که با هماهنگی تلگرام و به روش کارت به کارت قابل انجام است و بدین منظور باید با پشتیبانی صرافی در ارتباط باشید. به این نکته توجه داشته باشید که در بیشتر موارد، هر ارز دارای نرخ بهره متفاوتی است، و در نتیجه به احتمال زیاد نرخهای سوآپ متفاوت خواهد بود. هر حساب دارای مشخصات و بونوسهای معاملاتی گوناگونی است، باید برای ثبت نام در هر کدام از حسابهای لایت فارکس، ۵۰ دلار به حساب این بروکر واریز کنید. اگرچه تمامی بروکرهای معتبر فعال در ایران، روشی را برای این کار ارائه کردهاند و عموما این روش بدون کارمزد یا نهایتا با 1 درصد کارمزد است، اما به هر حال ممکن است بعضی از کارگزاریها هنوز این مشکل را برطرف نکرده باشند.

به این موسسات مالی بزرگ در اصطلاح فراهم کننده نقد شوندگی (Liquidity Provider) می گویند. مثلا با خرید یک لات نفت، و یک پیپ افزایش در آن، ۱۰ دلار سود بدست می آوریم. بر اساس عهدنامه برتن وودز، ارزش هر ارز با دلار آمریکا بصورت میخکوب مشخص شد. در این جلسه توافقاتی صورت گرفت که به آن عهدنامه برتن وودز (Bretton Woods) گفته می شود. بنابراین در اوایل 1970 تصمیم بر این شد که نرخ ارزها بصورت شناور و توسط عرضه و تقاضای بازار تعیین شوند. تریدرهای حرفهای در این بازار، استراتژیهای متفاوتی داشته و هر کدام برای خود، نقاط ورود و نقاط خروج متفاوتی را تعیین میکنند. بازار فارکس با فراهم کردن بستری مطمئن و امن در زمینه تجارت ارزهای دیجیتال بینالمللی محبوبیتی بین کاربران کسب کرده است که میتواند گزینه مناسبی برای کسب درآمد دلاری برای ایرانیان باشد. بدین ترتیب مشتریان و معامله گران خرد می توانند بازار فارکس را رصد کرده و در بورس بین المللی ارز معامله کنند.

جهت آشنایی بیشتر با عملیات بروکرها پیشنهاد می کنیم مقاله “بروکرهای با میز معاملاتی (DD) و بروکرهای بدون میز معاملاتی (NDD)” را مطالعه کنید. برای درک کامل نحوه دسته بندی ارزها و جفت ارزها به شما پیشنهاد می کنیم پست “جفت ارزهای اصلی، فرعی و سمی” را مطالعه کنید. پس از آشنا با اصطلاح بروکر فارکس باید نحوه تشخیص یک بروکر خوب را در فارکس فراگیرید. در واقع صرافی، یک ارز را از شما ارزانتر خریداری کرده و به شخص دیگری گرانتر می فروشد. در صورتی که شما به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری مسلط باشید میتوانید محتواهایی ویدئویی به دیگر زبانها نیز تولید کرده و در کانال خود به اشتراک بگذارید تا به این ترتیب مخاطبان بیشتری در سطح بینالمللی داشته باشید. علاوه بر این، بازار هر کشور و هر منطقه، قوانین معاملاتی خاص خود را دارد و شما نیاز دارید با آن قوانین آشنا باشید. درنتیجه بانکهای مرکزی سعی در متعادل نگاهداشتن ارزهای کشور خود میکنند درنتیجه نرخ برابری ارزهای دنیا در مقایسه باهم دائماً در حال نوسان است درنتیجه این بازارها در تایم فریمهای بالا در محدوده رنج بازی میکنند.